Followers:

Tuesday, February 18, 2014

SELEKEH VS ZUHUD

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ALHAMDULILLAH
ALLAHUMMA SOLI 'ALA MUHAMMAD
ASSALAMUALAIKUM WBT..


Apa yang korang terfikir bila tengok kasut nie..hihi..






















Nie kasut saya beli kat South city (ia dak nama tempat tu,saya pun dah tak ingat,huhu) ,kasut nie saya beli sebab nak g temuduga. Alhamdulillah dah 6 bulan pakai, ianya masih elok lagi hingga loonie.

Cer teka brape yal saya beli nie??..ianya RM15..sungguh banyak jasa dia kat saya. Walaupun dia kelihatan uzur dah tapi saya takde pun lagi nak tukar ganti yang lain.
Mesti orang yang tengok saya pakai nie fikir saya selekeh kan. Pakai kasut buruk,padahal boleh sangat nak beli yang baru. Itu pikiran orang,berbeza dengan saya. Saya masih pakainya bukan sebab saya selekeh. Tapi sebab ianya masih elok dan molek lagi.

Zuhud (bersederhana) laa sikit...jangan nak membazir. Buat ap nak membazir pada kepuasan yang memang tak dapat kita penuhi. Ye dalan teori ekonomi pun ada cakap yang kepuasan manusia melebihi keperluan.

Jadi, memangnya kita tak kan dapat penuhi kepuasan kita tu yang memang tinggi. Maka, bagi saya cara saya, saya zuhudkan diri saya. Saya minimakan pembelian barang-barang dan memaximunkan penggunaan barang yang saya beli.

Saya tak kisah orang nak cakap saya nie selekeh ke apa ke. Biarlah, manusia memang kita tak dapat nak katup mulutnya. Biarlah dia dengan mulut dia. Yang penting kita nie. Jangan terikut sangat dengan mulut mereka.

Ingat kawan-kawan zuhud dengan selekeh tak sama ya...

"Jangan sibuk bergaya,sampaikan yang wajib tak dipenuhi...."


Post a Comment
"Bila hati berbicara,tangan melakar maknanya..."
"Membuai bicara mencari makna cinta hakiki..."