Followers:

Thursday, February 13, 2014

FIXI

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..
ALHAMDULILLAH..

ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD..


ASSALAMUALAIKUM wbt.

huhu (dah kenapa tetiba..huhu..)


Macam pelik jer baca tajuk tue..FIXI..pe kebenda FIXI tue..dulu masa duk UM dulu ad gak orang duk cakap sal FIXI nie..kita buat derkk jer..buat donno jer, dah tu baru-baru nie secara tak sengaja terjebak dengan dunia FIXI...FIXI nie kalau korang nak tahu ia name sejenis kuih, kuih kelantan..haha..tipu jer.. FIXI nie sebuah syarikat novel urban kontemporari Malaysia.. publisher baru yang tengah naik sekarang.. try la tanya pakcik GOOGLE nak tahu lebih details sal FIXI nie...

Ok dah..saya bukan nak cakap pasal syarikatnya pun.. 


Nak cakap sal buku-buku FIXI..dulu saya nie buleh laa dikatakan penggemar novel, tapi bukan dari FIXI tapi dari ALAF21..yoolaa itu zaman remaja kita baru nak naik katakan, minat-minat nak baca novel cintan cintun bagai la hai..itu dulu sekarang lain..(aku yang dulu bukanlah yang sekarang)..


Tiba-tiba la kan...pada suatu hari tertengok buku FIXI yang budak rumah punya. Apa lagi mintak la nak pinjam baca sebab nampak macam comel jer. Then saya pun baca la...baca... baca... dan terus baca.. resultnya, wow!! ..so amazinggg..memang bagus..bagus kenapa?sebab ia buku FIXI ..dah tu kenapa lak?..takde pepe..huhu..




Nie buku FIXI first saya baca..KELABU by Nadia Khan..superbb..novelnya tak berat tak ringan,..ia santai..boleh dibuat ulam santapan hidup kita..buku yang banyak benda yang disampaikan oleh writers, banyak perkara kita buleh kutip buat tatapan hari-hari mendatang. Buku nie memang awal-awal tu macam kisah cintan-cintun (ini yang tak suka bab-bab cintan cintun, i hate!!), tapi dah tengah-tengah tue macam lain macam jer. Nie mesti ada yang tak kena..itulah ayat duk main kat kepala ni masa duk tengah-tengah baca buku nie. huhu..


Baguslah buku nie..ia sebenarnya kisah sexuality dalam kalangan umat manusia zaman sekarang nie. Dalam buku nie, ia tunjuk bagaimana dan kenapa someone tue buleh terjebak dan akibatnya nanti. Best r..cara olahan citer-citernya tue macam boleh buat kita berfikir, bukan main telan jer sutir-sutir (itu yang adventure buku FIXI nie)..Lepas baca buku nie..saya tertengok pulak ada 3 buah FIXI tergolek atas rak tepi tv..hihi..pe lagi..rembat baca..tapi itu semua kumpulan cerpen yang dibukukan (by Shaz Johar, Nadia Khan dan Khairulnizam Bakeri.antara best writers FIXI)...hmm..hmmm...dah ketagih FIXI sekarang, naya laaa..yang paling saya suka sal FIXI nie, novel-novelnya guna ayat-ayat slenga,celupar,critism,bahasa idup zaman sekarang dan  SARKASTIK..hihi..itu yang unik FIXI nie barangkali..apa-apa pun saya dah jatuh cinta kat FIXI dah..

Ok..leytih nak ngulas dah..
k..jupe lagi kengkawan!!



[sinopsis KELABU]
Senang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci…lelaki-perempuan.
Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku?
Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai ‘boyfriend kontrak’, aku tak tolak. Salah aku ke kalau aku kata “ya” pada awek cun? Salah aku ke kalau aku lagi pandai layan dia daripada boyfriend dia sendiri?
Salah aku ke kalau aku jatuh cinta pada dia?
Aku Amir. Jemputlah masuk ke dunia aku, di mana hitam dan putihnya tak berapa jelas. Mungkin hanya lepas tu, korang akan faham macamana rasanya berada di dunia aku. Dunia KELABU. 



No comments:

"Bila hati berbicara,tangan melakar maknanya..."
"Membuai bicara mencari makna cinta hakiki..."