Followers:

Thursday, December 1, 2011

SENTIASALAH INGAT

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...
assalamualaikum w.b.t..

Entry kali nie adelah tentang perkara2 yang perlu kite ingati dlm hidup kite...walaupun benda tue kecikk jer,tapi PERLU!!..kdg2 benda yg kecikk la menyebabkan kite gado dgn kwn kite,org jadi benci kt kite,org jd xsuka kt kite,org mula pinggirkan kita,dan byk lagilah ...hah tul x???

TIME SEMBANG2:
semasa kite duk sembang2 dgn kwn2 kite..kite kene SENTIASALAH INGAT untuk jaga hati kawan kita tue,setiap patah perkataan kuar dr mulut kite tue kene beringat selalu..jangan main hentam jer ckp,lepas jer semua...jgn kite main bantai jer semua...SELALULAH INGAT,ade setengah org blh terima ckp2 lepas kite tue,oh tidak!!!...xsemua org same ye kwn2..ade yg akan terasa bile ckp2 lepas kite tue kene kat batang hidung sendiri..n mulalah org tue akn pikir yg kite nie xpndai nk jaga aty org, dan mulalah org tue jauhkan diri dgn kite...semua nie kalau x berpunca dr diri kita,dr mane lagi kan...so hati2lah dlm perckpan...SENTIASA BERINGAT kalau nk berckp, itu yang penting ok...jge intonasi time berckp,jgn berckp dgn intonasi yg menjengkelkan...ramai org xsuke,percayalah!!..kalau xpercye cube korag wat..confirm!!,ramai yg akan tinggalkn korg...

BERGURAU SENDA:
ok...bile kite bergurau senda nie kite kene SENTIASA BERINGAT jugak, kalau nk bergurau senda tue pandai2 la...jangan buat gurau senda yang menyebbkn org ANNOYING kat kita tau...pernah sy alami situasi begini,ade makhluk TUHAN tue bergurau time mase yg xseswai..mase tue tengah stress dgn assement byknya, tiba2 nk gurau2 segala bagai an...mmg annoying r mase tue, rase nk telan jer idop2 budak tue,nsb baik xtelan..huhu...klu nk berguarau senda tue kite kene pilih la mase yg seswai nk bergurau pun...perlu kita ingt,tengok mood kwn kite cmne dulu ok...bergurau senda perlu ade caranya, jgn kite bergurau benda yang sensitif...nanti buat org terasa plak, kan xpasal2 kene tampor free2 kan...so hati2lah ye...

KONGSI ILMU:
pernah x korang jupe org yg kedekut ilmu???..pendek kate SELFISH!!..penting diri sendiri la...kalau jupe org gini an, sy nasihatkan amik jer air milo cuah kat muka tue..bg pengajaran sikit...hahahaha..gurau jer...kalau korg jupe org gini an,korg ignore jer semua tue..biarlah die xmow kasi ilmu die kat kite, dh die kedekut nk share nk wt cmne an...tapi SENTIASALAH INGAT, korang jangan lak jd gini, jgn lak korang kedekut gak...2x5 jelah kalau korang turut ikut mcmni..^^"..bile org tanye something pasai pelajaran tue, sentiasalah berkongsi utk ajar..jgn kite SELFISH, nk pandai sorg2...oh no no!!...jgn ok!!...cube kongsi dgn kwn2 yg len eh...bile kite ajar org tue, kene ikhlas laa...niat kite nk share ilmu tue k...kongsilah xrugi, pahala akn dpt kat korg gak ye...

TEPATI MASA:
bile sebut pasai nie an..nk gelak rase,sy nie antara makhluk yg paling susah nk tepati masa...jnji kul 10,kul 10.45 bru ade...tapi sy SENTIASA INGAT yg akan ade segelintir org leh terima lau kite xtepati mase,ade yg xleh terima...tapi kalau boleh kite cuba ubah diri kite,boleh...PASTI BOLEH!!...percayalah, xfull pun,separuh pun xpew...janji berubah an...memg kdg2 bile kite duk tunggu lame org kan, rase nk panggang jer org tue bile tengok die smapai...tapi SENTIASA INGAT,mungking org tue ade urusan penting perku diselesaikan ke...mungkin org tue ade masalah kot,tue yg lmbt smpai...sentiasalh kite think positif ok...jgn kite terus baham org tue,tyer leklok ok...kalau org tue rase berslh an,mesti die akn mintak maaf xsudah2..pernah korg alami???...pernah an....SENTIASA INGAT la, bile kite selalu tepati mase n satu hari tiba2 kite terlewat..mcmne???..mesti korg akn terfikir situasi smasa kite menunggu org lewat an, pikir perasaan time tu k...yg penting kene fikir positif sentiasa ok....

TERIMA TEGURAN:
bile berckp pasal nie kan...rase bersalah kat kwn2 cuz sifat buruk yg sy ade...maaf yer korg2 semua...tapi sy terima teguran kamu semua dan SENTIASA INGAT yg teguran tue adalah utk kebaikan diri kita jugak,tul x??...ke ade yg tegur sajew2 cz nk hilang rase boring...xde kan??...tapi teguran tue kene ade caranya jugak ok, jgn kite tegur seseorng itu dgn kasar ye...SENTIASALAH INGAT yang tidak semua manusia boleh menerima teguran yg kasar, hnyer yg jiwa keras boleh terima la...kalau boleh cube tegur dgn lembut, sng bukan...lagi org leh terima an...taulah kite tegur seseorg sbb keburukan@sikap buruk die,tp guna cara yg sesuai la...dgn sindirin pun boleh,itu adalah salah satu cara memberi teguran...tapi sindiran itu janganlah berbisa sgt ya...ade jer org pernah tegur sy,fuhhh!!..sindirannya memg terasa sampai ketulang sum sum...amatlah berbisa!!...naseb baik sy yg kene sindir tue, kalau org lain rasenya mmg kene da...setiap org boleh terima teguran2 kite,tapi guna cara yg sesuai la...SENTIASA INGAT juga utk jage hati org mase nk bg teguran tue ok....


rasenya kat sini sajelah dulu entry kali nie...
nnti sambung lagi eh,byk kojer lagi nk wat nie...ok wassalam...


p/s:
..segala yg ditulis tiada kaitan dgn sesaper ok,
kalau anda terasa tue...fhm2lah utk cube ubah diri k....


Post a Comment
"Bila hati berbicara,tangan melakar maknanya..."
"Membuai bicara mencari makna cinta hakiki..."